Mozgásfejlődés három éves korig

Anya vagyok. Három gyönyörű, energiával teli fiú édesanyja. Életem legnagyobb ajándékai a gyermekeim.

Egyeske 14 éves múlt. Izgatottan vártuk, hogy megérkezzen hozzánk. Kicsit váratott magára, de egy szép szilveszteri napon megérkezett “kiscsomagunk” a maga 4,5 kg-jával és 62 cm-ével. Gyönyörűen fejlődött, szép erős baba volt, büszkén álltam az anyukák körében, amikor 11 hónaposan elindult. Akkoriban még nem tudtam, hogy ez nem a legjobb, ha ilyen korán járni kezd, hogy a bizonyos fejlődési szinteknek mennyi időre van szükségük, hogy az agy érési folyamatát kielégítse. Bár sietős volt neki, de szerencsére semmi probléma nem adódott ebből.

Ketteske hosszú vajúdás után, császármetszéssel köszönt ránk. Boldogság ezerrel, kétgyermekes család lettünk. Teltek a hónapok, szépen fejlődött, egyszer csak azt vettem észre, hogy négykézláb áll, s mászik, majd rá 2 hétre feláll, s még 2 hét s már szaladt is. Mindezt 10 hónaposan. Kúszás elmaradt, mászás csak pár hétig tartott. Mindenki dicsérte a környezetünkben, milyen ügyes a mi Drága mosolygós kiegyensúlyozott fiacskánk. S valóban, olyan okos volt, csodálkoztunk, mennyire jól értelmezi a világ dolgait. Minden ilyen jól ment..egészen az iskola első osztályáig. Azt láttam én, anyaként, hogy sokkal izgágább, mint a tesója, de nem gondoltam semmire, hiszen nem vagyunk egyformák, s én magam is elég pörgős vagyok. Majd szembesültem azzal, hogy ugyan szépen olvas, de nem érti a szöveget. Aztán, amikor egyik nap hazajött, s azt mondta: “Anya, én nagyon szeretnék figyelni, de a szemem másfelé néz” Ez volt az a pillanat, amikor éreztem, itt valami nincs rendben. Szakemberhez fordultam, ehhez én már kevés vagyok.

Hármaska ez idő tájt született. Tökéletes, gyönyörű szülésélmény, öröm és boldogság háromgyermekes család lettünk. Minden szoptatás alatt bújtam a netet, hogy mi lehet Ketteskével, miközben vártunk az eredményre……idegrendszeri éretlenség, dyslexia, dysgraphia gyanú. Arcul csapás. Mi lesz most vele?? Hogy fog tanulni? Milyen fejlesztési lehetőségeink vannak? Rengeteget olvastam utána, mellettünk volt egy fantasztikus fejlesztő pedagógus, aki a mai napig foglalkozik vele, a mozgásterápia nagyon sokat lendített rajta. S igen, nem könnyű helytállni az iskolában, de nagyon sok sikerélménye van. Szerencsénkre támogató pedagógus háttérrel dolgozunk együtt Ketteskéért.

Éppen ezért szívügyem, hogy a mozgásfejlődésről, annak állomásairól minél többet beszéljünk.

Nézzük meg egy kicsit “tudományosan”.

A MOZGÁSFEJLŐDÉS ÁLLOMÁSAI SZÜLETÉSTŐL HÁROM ÉVES KORIG

Életkor (hónap) Helyzet- és helyváltoztatás Finommozgás, manipuláció
0-1 Világrajövetelt követően észlelhető: végtagok véletlenszerű mozgása. Később hason fekve fejét rövid ideig emeli, fejét kismértékben és rövid ideig oldalra fordítja.
1-2 Hason fekvő helyzetben fejét emeli, emelt helyzetben néhány másodpercig megtartja.
2-3 Hason fekvő helyzetben felemelt fejét stabilan megtartja. Testtartásával segít, amikor felemelik.
3-4 Segít, alkalmazkodik a felemeléshez. Háton fekve hát- illetve gerinc melletti izomzatát megfeszítve törzsét emelgeti. Játszik a kezével, megérinti a feléje nyújtott tárgyakat.
4-5 Hátán fekve fejét, vállát emeli. Hátáról oldalra fordul. Támasztékkal ül, fejét egyenesen, stabilan tartva. A meglátott tárgy felé nyúl, a kezébe adott tárgyat rázza, lóbálja, szájába veszi.
5-6 Hason fekvő helyzetben alkarjára támaszkodva mellkasát felemeli. Hátáról a hasára fordul. A meglátott, elérhető tárgyat két kézzel megragadja és megtartja (kb. fél percig). Kis tárgyat felemel.
6-7 Támaszték nélkül is ülve marad (rövidebb ideig), hasáról a hátára fordul, hason kúszni kezd. Két tárgyat is megtart, a tárgyakat egyik kezéből a másikba átteszi.
7-8 Támaszték nélkül ül (kitámaszt), kapaszkodva feláll, segítséggel áll. Egy tárgyat másik (nyugvó) tárgyhoz ütöget.
8-9 Önállóan felül, kapaszkodva áll, négykézláb mászik . Két tárgyas manipuláció: két tárgyat egymáshoz ütöget.
9-10 Önállóan leül, ülve játszik. Ülésből mászóhelyzetbe billen. Egy kézzel fogódzkodva áll, két kezénél fogva jár. Mutatóujj-hüvelykujj szembeállításával (oppozíció) emel fel kisebb tárgyakat.
10-12 Kapaszkodva feláll, álló helyzetét önállóan megtartja. Jár, ha egyik kezénél fogva vezetik. Tárgyakat egymásba tesz. Pontos oppozícióval (ld. fentebb) apróbb tárgyat is felemel.
12-15 Önálló járás – széles alapú, teli talpas. Labdát gurít, cipőjét lehúzza, megjelenik a három tárgyas manipuláció, a Montessori karikákat leszedegeti.
15-18 Biztos járású, lépcsőn felmászik. A Montessori-tornyot felépíti (méret és színek figyelembe vétele nélkül).
18-21 Kézen fogva le-, majd felmegy a lépcsőn. Cipőjét kifűzi, labdát dob.
21-24 Guggolva játszik. Labdát dob és elkap, nagy lyukú gyöngyöt fűz.
24-27 Önállóan fel- és lemegy a lépcsőn, ügyesen szalad.
27-30 Egy lábra áll (rövidebb ideig), páros lábbal fel tud ugrani.
30-33 Lábujjhegyen jár, rajzolt vonalon pontosan végigsétál. Gombokat kioldja.
33-36 Lépcsőn váltott lábbal közlekedik, egy lábon ugrál, szökdécsel. Ki- és begombol, cipőjét befűzi (még nem szabályosan).

Születéstől  három éves korig a mozgásfejlődés a legbiztosabb jele az értelmi képességek fejlődésének. Ez az időszak az érzékszervi-mozgásos-értelmi fejlődés szakasza, és kiemelkedő fontosságal bír a későbbi tanulási képességek alakulását illetően.

A kúszás, mászása keresztező mozgások révén – erős fejlesztő hatással bír, nagyban segíti a tanulási képességek fejlődését.

A központi idegrendszer érési folyamata és a mozgásfejlődés egymással szoros egységben biztosítja az értelem fejlődését. A tanulási nehézségek megelőzésében és terápiájában kiemelkedő szerepe van a mozgásfejlesztésnek, mely segítségével hatni lehet az idegrendszerre. A fejlesztés célja a káros funkciók leépítése, a fejlődés helyes irányba terelése.

Már magzati állapotban magas fokú az ember mozgásszabályozása. A 20-29.magzati héttől már kiválthatók az úgynevezett elemi mozgásminták (kúszás, mászás, felültetés), melyek nem reflexszerűek, hanem folyamatos mozdulatsorokban jelennek meg különböző ingerhelyzetekben. Mindezek mellett 3 éves korig alakulnak ki azok az idegpályák, illetve vándorolnak el az agysejtek –a megfelelő időben, a megfelelő helyre-, melyek később a gondolkodást végzik, az olvasáshoz, íráshoz, valamint egyéb tanulási folyamatokhoz elengedhetetlenek.

3 és 6 éves kor között a tanulási képességet meghatározó észlelési-, mozgásos struktúrák fejlődési folyamata megy végbe, melyet több funkció intenzív fejlődése mutat, mint pl. a mozgás, a testséma, a téri tájékozódás, a térbeli mozgás, a vizuális funkciók (alaklátás, formaészlelés, színek megnevezése), a finommotoros koordináció, a nyelvi kifejezőképesség, a szociális fejlettség.

A mozgás a kialakulóban lévő ember környezettel való kommunikációjának első és alapvető formája, melyre később az összes kommunikációs forma épül. A beszéd fejlődése is szorosan összefügg az idegrendszer érésével.

Minden mozdulatsornak, minden fejlődésszakasznak meg van a maga ideje, s időtartama. Hihetetlen számunkra, mennyi minden múlik azon, hogyan tud majd a gyermekünk a későbbiekben boldogulni.

Ha bármit észrevesztek rajtuk, amik esetleg arra hívják fel a figyelmeteket, hogy esetleg túlmozgásos, későn kezd beszélni gyermeketek, forduljatok szakemberhez. Nézzék meg, s az időben elkezdett fejlesztés gyönyörűen behozza az elmaradást minden területen.

A különböző mozgásterápiák, egyéb fejlesztések rengeteget segítenek.

S mindezek az egészséges gyermekek segítségére is lehetnek.

Hármaska biztosan megy alapozó tornára, amikor 5 éves lesz.

Engedjétek őket szabad mozgásba annyit, amennyit csak lehet, hintáztassátok őket, ugráljanak trambulinba, gördeszkázzanak.

A szabad mozgás a legnagyobb segítség az idegrendszer érésében.

Köszönöm, hogy Ketteske körül ennyi fantasztikus ember van.

Külön köszönet Pappné Szatmári Magdinak, aki felismerte annak idején a problémát, aki azóta is szüntelenül segít, nem csak Ketteskének, de nekem is, amikor elfáradok, amikor csüggedek, köszönöm Kiss Adrinak, aki a TSMT tornával segített, majd Veisz Andinak, akihez alapozó tornára jártunk, köszönöm az osztályfőnökünknek, Horváth Évának, aki akkor is mellette áll, amikor dacol, amikor megunja a küzdelmet. Mert hiszünk benne, hogy mindez az Ő segítségére lehet. Köszönöm tánctanárunknak, Bor Andinak, aki rengeteget segített neki a térorientációban, aki megtanít neki bonyolult koreográfiákat- melyeket bevallom én magam sem tudnék-, aki versenyekre viszi őket. A tánc is sokat segít az összpontosításban is.

Ketteske egy fantasztikus 10 éves kis srác, aki nem kitűnő tanuló, aki sokat tanul egy közepes-jó eredményért, de aki egy tiszta szív gyermek, aki mindenkin segítene, aki nagyon-nagyon tud szeretni.

Ő az én egyik büszkeségem. Általa lettem az, aki vagyok, ő tanított meg türelmesnek lenni igazán <3

img_9729

Ajánlott oldalak a témában:

www.okositotorna.hu

www.boribonkucko.hu

www.gyermekfejlesztes.hu

www.kismamablog.hu/mozgasfejlodes/mozgasfejlodes-mindent-a-maga-idejebe

 

Ez is érdekelhet…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.